Informacja o blokadzie rachunków – brak oświadczenia FATCA
Informacja o blokadzie rachunków - brak oświadczenia FATCA
Informujemy, że zgodnie z art. 19 ust. 6 Ustawy FATCA[1], Biuro Maklerskie Pekao (dawniej: Centralny Dom Maklerski Pekao S.A.; dalej: „BM Pekao ") będące wydzieloną jednostką organizacyjną Banku Pekao S.A. 2 grudnia 2016 r. dokonało blokady rachunków inwestycyjnych otwartych w okresie od 1 lipca 2014 r. do 30 listopada 2015 r. włącznie, których posiadacz lub współposiadacz do 1 grudnia 2016 roku nie złożył wymaganego oświadczenia FATCA (oświadczenia dotyczącego obywatelstwa USA lub rezydencji amerykańskiej[2]).
Czy blokada uzależniona jest od wartości rachunku inwestycyjnego?
Rachunki inwestycyjne podlegają blokadzie FATCA bez względu na ich wartość.
Na czym polega blokada rachunku?
Blokada polega na czasowym uniemożliwieniu dysponowania i korzystania ze wszystkich wartości majątkowych zgromadzonych na rachunku, w tym również złożenia zlecenia maklerskiego.
Jak odblokować rachunek inwestycyjny?
W przypadku zastosowania blokady rachunku, BM Pekao odblokuje rachunek nie później niż w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania od posiadacza/współposiadacza rachunku oświadczenia FATCA.
Jak złożyć oświadczenie FATCA?
Oświadczenie FATCA można złożyć:
- osobiście w dowolnym Punkcie Usług Maklerskich BM Pekao (dawniej: POK CDM), których lista dostępna jest w wyszukiwarce,
- online w systemie CDMInternet w zakładce Ustawienia/Moje Dane/Dane klienta,
- telefonicznie na Infolinii TeleCDM, o ile Klient nie jest obywatelem USA lub rezydentem amerykańskim, pod numerami telefonów:
- 801140490 - dla połączeń krajowych z telefonów stacjonarnych (opłata za jeden impuls),
- +48 22591 24 90 - dla połączeń z zagranicy oraz telefonów komórkowych (opłata wg taryfy operatora).
[1] Ustawa z dnia 9 października 2015 r. o wykonywaniu Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA (t.j. Dz. U. 2017.1858 z późn. zm.).
[2] Definicja rezydenta amerykańskiego powinna być interpretowana zgodnie z przepisami Kodeksu Podatkowego USA (ang. Internal Revenue Code), wedle którego rezydentem USA jest osoba fizyczna spełniająca jeden z warunków wymienionych poniżej:
a. uzyskała prawa stałego pobytu w USA (tzw. zielona karta),
b. spełnia test długości pobytu w USA, to znaczy:
i. przebywanie w USA przez co najmniej 31 dni w ciągu roku i, jednocześnie
ii. liczba dni, w których dana osoba przebywała na terenie USA w ciągu bieżącego roku i dwóch poprzednich lat kalendarzowych wynosi co najmniej 183 dni; ustalając liczbę dni pobytu stosuje się mnożnik 1 dla liczby dni pobytu w roku bieżącym, mnożnik 1/3 dla dni pobytu w roku poprzednim i mnożnik 1/6 dla dni pobytu dwa lata wstecz,
c. dokonała wyboru rezydencji amerykańskiej po spełnieniu warunków przewidzianych w przepisach USA (tzw. wybór pierwszego roku).